Історія промислового застосування теплових двигунів починається з парової машини,
яку створив англійський учений Джеймс Ватт у 1768 р. Протягом декількох
років Ватт удосконалював її конструкцію. Від 1776 р. машини Ватта почали широко
застосовувати в шахтах і на металургійних заводах Англії. У XX ст. на зміну першим
паровим машинам прийшли сучасні двигуни внутрішнього згоряння, парові й газові
турбіни, реактивні двигуни. Із цього уроку ви дізнаєтесь, як працюють деякі з них.
Тема уроку " Деякі види теплових двигунів"
Відкрийте підручник § 17
Перегляньте відео
Парова турбіна (від латин. turbo — вихор,
швидке обертання) — один із прикладів парових теплових двигунів.
У парових двигунах енергія, яка виділяється під час згоряння палива, йде на утворення водяної пари та її нагрівання, а вже
потім нагріта пара, розширюючись, виконує
механічну роботу.
Отже, робочим тілом парової турбіни
є пара, яка утворюється з води й у спеціальних парових котлах нагрівається до температури близько 600 °С. Із котла пара під високим тиском надходить до турбіни.
Робочий цикл чотиритактного двигуна
складається відповідно з чотирьох тактів.
I такт — усмоктування .
Поршень рухається вниз, у циліндрі падає
тиск. У цей час відкривається впускний клапан і пальна суміш усмоктується в циліндр.
Наприкінці I такту впускний клапан закривається.
II такт — стиснення.
Поршень рухається вгору і стискає пальну
суміш. Коли поршень доходить до крайнього верхнього положення, проскакує іскра
і пальна суміш займається. Обидва клапани
закриті.
III такт — робочий хід .
Розжарені гази штовхають поршень униз.
Рух поршня передається шатуну, який штовхає колінчастий вал і примушує його обертатися, — двигун виконує корисну роботу. Наприкінці III такту відкривається випускний
клапан.
IV такт — випускання.
Поршень рухається вгору і через випускну
трубу виштовхує продукти згоряння в атмосферу. Наприкінці IV такту випускний клапан закривається. Випускання відпрацьованих газів супроводжується передачею деякої
кількості теплоти довкіллю.
Як і в будь-якому тепловому двигуні,
у двигуні внутрішнього згоряння є нагрівник
(повітряна суміш, що горить), робоче тіло
(розжарені гази), холодильник (довкілля).
За цикл гази штовхають поршень тільки один раз, тому для рівномірної роботи двигунів ставлять чотири, шість і більше циліндрів.
Останнім часом дедалі ширше застосовують дизельні двигуни, названі на честь німецького інженера Рудольфа Дізеля . Ці двигуни, зокрема, не мають свічок запалювання, вони можуть бути й двотактними, їхній ККД більш високий. У двигунів, описаних вище, ККД
становить 20–25 %, у дизельних — 40 %.
Домашнє завдання
Опрацювати § 17
Вправа 17 №5.
Немає коментарів:
Дописати коментар